Min resa hittils...

Jag ringde min vårdcentral den 15/11 och förklarade min situation, och min önskan; en operation. Sköterskan kunde se min "viktresa" genom de 3 senaste åren i min journal, då jag haft kontakt med dietister, jag har vägt mig konternueligt under en period hos en läkare en gång i månaden, jag har fått reductil och Xenical utskrivet.... You name it!

Sköterskan gav mig en läkartid veckan därpå som jag var tvungen att tacka nej till eftersom vi var utomlands vid det tillfället. Fick tid den 29/11 2010 istället.

Usch så illa jag mådde den morgonen jag skulle dit. Var SÅ nervös! Vikten är ju ett väldigt känsligt ämne och jag bad till gud att jag skulle få en förstående läkare - och det fick jag!
Vi pratade lite och jag fick berätta om alla tusentals gånger jag försökt kämpa ner min vikt. Camebridge, nutrilett, sjukhussoppan, GI-metoden, LCHF, viktväktarna.... Funkar ett tag, innan jag går upp det igen + några kg till!
Jag fick sedan berätta om sjukdomar i släkten, en kusin och en morbror till mig har diabetes typ 2 - något jag absolut inte själv vill drabbas av (såklart!) Jag fick tillsist väga och mäta mig. Jag blev godkänd för "kriterierna" som landstinget följer, och remissen skickades.

Den 12/8, alltså 9 dagar efter att remissen blivit skickad från vårdcentralen, ringer jag upp dom för att höra VART de skickat den. Glömde fråga det då jag var där på besök... Karlshamns lassarett, blev svaret. Ringde dit för att dubbelkolla att den kommit fram, och det hade den! Väntetid? MINST 6 månader. Tjena!
Bad att få åberopa vårdgarantin och fick telefonnumret till Aleris i Lund. "Ring och hör hur deras väntetid ser ut, innan vi åberopar garantin", gav den snälla sköterskan mig som svar.
Ringde såklart Aleris i Lund, som sa att de opererar MÅNGA i mitt län (Blekinge) och att väntetiden med största sannorlighet är mindre hos dom. "Så åberopar du garantin", tyckte hon.
Så jag ringde tillbaka till Karlshamn och åberopade vårdgarantin, och min remiss skickades till Aleris i Lund. Därmed var jag alltså struken från Karlshamns väntelista och stog på kö i Lund i stället..

Den 21/12 (alltså 13 dagar efter att min remiss blivit skickad från Karlshamn - Lund) så ringer jag Lund för att höra om min remiss kommit fram. Det har den! Sköterskan i andra luren frågar om jag inte hellre vill hamna på Aleris Kristianstad, eftersom jag borde ha närmast dit, och utan att tänka på om det är till min fördel eller annat, svarar jag JA.
TUR att jag gjorde det! För sköterskan bokade sedan in mig, direkt över telefon, till ett bedömningsmöte till Aleris Kristianstad den 21/1 2011 = vilket innebär exakt en månad från det datumet! Och inte ens 2 månader från det att remissen skickats från Vårdcentralen!

Den 23/12, dagen innan julafton alltså, fick jag en remissbekräftelse i brevlådan. En broschyr om vad operationen handlar om, om hur den går till osv. Information om själva bedömningsdagen och papper till vårdcentralen, som jag måste till för att ta prover innan jag kommer till bedömningsmötet.
Den 3/1 gick jag till vårdcentralen och lämnade prover. 8 rör fyllde dom med blod! Men det gick snabbt och smidigt. De är nu skickade till Aleris i Kristianstad, och jag antar att de kommer kontrolleras då jag är där på mötet
Så här är jag nu. Väntar och väntar... Idag är det exakt 2 veckor kvar tills jag ska dit. åh, vad jag längtar!! Hoppas hoppas hoppas jag blir godkänd där - för då händer det ju verkligen!!

Kommentarer
@ngie

Hej.



Kikar in på din nya blogg, och vill önska dig lycka till med din viktresa.



Själv skall jag opereras nu på tisdag den 11/1 i Lund. Jag har väntat länge på att få komma på samtal och bedömning, men nu händer det äntligen...



Om du vill följa min viktresa så kan du gå in på min blogg och läsa, började skriva om viktresan 15 dagar före operationen.

Jag kommer ta med mig datorn och skriva när jag kan och när jag orkar.



Lycka till.

2011-01-09 01:04:03
URL: http://mammamormormanniska.blogspot.com/
@ngie

Hej igen.



Ja jag har väntat ganska länge men det beror på att Shalgranska har haft stopp i operationerna på grund av för långa köer, och så har jag inte legat på så väldigt. Men nu har dom köpt in privat från Lund. Men om du läser i min blogg från "15 dagar kvar" så tror jag att jag har skrivit om det

Börjar bli lite nervös nu, åker ju ner i morgon bitti...



Kram

2011-01-09 20:27:22
URL: http://mammamormormanniska.blogspot.com/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0